L’evolució del docent ha afrontat nous reptes en els últims anys generats principalment per les noves tecnologies de la informació i de la comunicació. Cal destacar, que no consisteix simplement a passar del paper a l’ordinador, sinó d’utilitzar les noves eines i solucions tecnològiques que responen a les necessitats educatives i formatives.
El professor representa un paper clau en el procés d’aprenentatge i el seu enfocament pedagògic i metodològic, ajudaran a augmentar la participació de l’alumnat. Aquest enfocament anirà canviant a mesura que un educador tradicional es transformi cap al que anomenem un docent 2.0.
Un docent 2.0 va més enllà del tradicional, ensenya de manera informal, comparteix experiències, investiga noves metodologies i dissenya els seus propis continguts didàctics.
Intenta que els estudiants assumeixin una major responsabilitat en el seu procés d’aprenentatge, fent-los reflexionar en les activitats que han de realitzar i en com i per què aquestes han estat propostes. Com? Realitzant activitats en un cas real, fomentant el treball en equip i el pensament crític.
Al llarg de les últimes dècades, hi ha hagut un gran canvi en el perfil dels docents i els estudiants, convertint-se en nadius digitals. Però, quins són els punts clau de l’evolució de la docència en l’últim segle? Us mostrem els més destacats:
La relació docent-estudiant
Sens dubte, aquests perfils són els principals protagonistes quan parlem d’ensenyament i aprenentatge. La seva evolució, tant la relació entre tots dos com els rols que exerceixen cadascun, ha canviat significativament en els últims anys.
Avui dia, el professor exerceix un paper de guia que acompanya a l’alumnat en el procés d’aprenentatge fomentant la participació i la creativitat, utilitzant principalment les noves tecnologies.
Les noves metodologies
És cert que cada vegada ens trobem amb noves metodologies, cadascuna més revolucionària que l’altra, amb la intenció de millorar i potenciar el procés d’aprenentatge.
Aquestes metodologies actives aposten pel treball col·laboratiu, així com la resolució de problemes basada en situacions reals. La implementació d’elles dóna com a resultat una major motivació per part dels estudiants que, a més, participen activament millorant la seva comprensió i aprenentatge, així com el desenvolupament del pensament crític i de les seves habilitats utilitzant la creativitat, el compromís i la recerca.
L’aprenentatge basat en projectes, en reptes, la gamificació o l’aula invertida, són alguns dels exemples d’aquestes noves metodologies.
El material pedagògic i didàctic
Aquest àmbit també ha sofert una gran transformació al llarg dels últims anys. Podem observar quines són les noves eines emprades a les aules, com les pissarres digitals, les tauletes, els llibres interactius i així successivament.
Podem assegurar, que el seu procés d’integració a les aules és fonamental, no només per a adaptar l’ensenyament a la realitat digital de la societat actual, sinó per a educar-los en un ús responsable d’aquestes.
Els “deures”
Aquesta és, sens dubte, una de les qüestions amb més opinions diferents que podrem trobar. Escoltarem des de qui opina que ajuden l’estudiant a retenir el coneixement, a comprendre el que s’ha treballat a l’aula, a millorar els hàbits d’estudi, etc. Així com aquells que opinen que fer els deures suposa una major pressió per als alumnes, causant-los estrès i fins i tot desigualtats.
El paper del docent és clau per a optimitzar aquestes tasques. El professorat organitza i dissenya un contingut didàctic més interactiu, de manera que les tasques a realitzar les puguin desenvolupar mitjançant jocs i projectes, potenciant així la creativitat i la capacitat d’experimentació dels estudiants.
Per a això, fer un bon ús de les noves tecnologies és fonamental. Amb Weeras és fàcil complir amb aquest objectiu, ja que disposem tant d’un entorn de contingut basat en les metodologies més innovadores i actuals que faciliten l’atenció a la diversitat (mètode per projectes, per reptes, resolució de problemes, etc.), com d’una eina d’autoria que facilita la creació i publicació de continguts digitals interactius propis.